mandag den 1. april 2019

Fokus hvad angår klimaet har der været en del af i de foregående par år, & det er endt ud i et godt indfald. Jeg har nemlig truffet den beslutning, at jeg ønsker at erstatte det affældige naturgasfyr med et fabriksnyt og miljøvenligt biobrændselsfyr  . Udover en begrænsning af udslippet af kuldioxid kommer det jo på samme tid til at have den effekt, at jeg reelt sparer penge, fordi biobrændsel koster betydeligt mindre end naturgas + fjernvarme.

Jeg har først og fremmest overvejet nogle Windhager biobrændselsfyr, & jeg havde på det nærmeste valgt det, som jeg havde tænkt mig at købe, idet jeg fandt en homepage, som handlede om jordvarme. Et jordvarmeanlæg er jo også et miljørigtigt varmesystem, der er egnet i stedet for et biobrændselsfyr. Pt. ved jeg ingenlunde, hvad jeg bør indkøbe!
Jeg er egentlig i stand til observere både fordele og ulemper ved begge dele. Jordvarme besidder f.eks. den fordel, at det er en konstant energikilde, og at man bare skal betale den el, som anlægget til jordvarme behøver for at danne energi af jordvarmen. Dog er det lidt dyrt at anlægge, så i første omgang ville et Windhager biobrændselsfyr utvivlsomt være mest fordelagtigt.
På den anden side består et anlæg til jordvarme dog længere, plus jeg har ladet mig fortælle, at det inden så lidt som ti år tjener sig ind igen, hvorfor det faktisk ej er noget dumt køb. Jeg er således meget i tvivl, på trods af, at jeg stadig helst vil eje et biobrændselsfyr fra Windhager.
Findes der nogle her, der ligger inde med kendskab til de 2 varmeinstallationer & er i stand til at forære mig et fornemt råd…? Det vil jeg i hvert fald sætte pris på.
Vi har fotograferet i byerne i Vestjylland:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar